Uczniowie klas 1 od września realizują projekt Fundacji Uniwersytet Dzieci w klasie pod tytułem „Przyroda z klasą. Czy wiesz jak żyje jeż?” . Dzięki zaangażowaniu nauczycieli udało się pozyskać dla każdej klasy zestaw edukacyjny oraz pakiet powitalny. Zestaw powstał w oparciu o motyw teatru Kamishibai – jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą obrazków w pudełku zwanym butai. Bohaterem zestawu jest jeż o imieniu Zoja, którego przygody rozgrywają się na przestrzeni 4 pór roku. Uczniowie dostali również indeksy do notowania postępów w projekcie, które sumiennie wypełniali pod okiem wychowawców. Podczas cotygodniowych spotkań pracowali w oparciu o metodę pytań i doświadczeń, która rozwija myślenie naukowe, oparte na stawianiu pytań, planowaniu procesu badawczego i wyciąganiu wniosków z przeprowadzonych badań. Zajęcia realizowane według metody pytań i doświadczeń rozwijają u dzieci kluczowe kompetencje tj. kreatywność, umiejętność pracy w zespole, zdolność krytycznego i analitycznego myślenia, które będą im potrzebne w dorosłym życiu, a przede wszystkim na rynku pracy.
Dzieci z niecierpliwością czekają na zajęcia. Każde spotkanie poprzedzone jest kilkuminutowym wykładem lub projekcją filmu. Specjalista wprowadza dzieci w świat emocji i uczuć oraz wiedzy przyrodniczej. Zajęcia przewidują zadania ruchowe, plastyczne, konstrukcyjne, a także badawcze i doświadczenia. Dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności w sposób dla nich atrakcyjny i ciekawy. Do tej pory uczestnicy projektu zrealizowali między innymi takie tematy:
Dlaczego strach i złość są nam potrzebne?
Jak się uczyć koncentracji uwagi?
Co to znaczy, że rośliny żyją?
Czy samochody przeszkadzają zwierzętom?
Po co ptakom pióra?
Kto będzie głodny, gdy znikną dżdżownice?
Gdzie mieszkają jeże?
Czy teatr można zmieścić w pudełku?
Jaką rolę odgrywają drzewa w mieście?
Jak zakodować trasę wycieczki?
M. Zgórzak