Powstanie Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
15 listopada 2024r. obchodzony był XIV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (World Multiplication Table Day). Pomysłodawca tego matematycznego wydarzenia to Andrzej Grabowski - nauczyciel matematyki ze Szczecinka, trener lekkoatletyki i twórca świetnej pomocy do nauki tabliczki mnożenia znanej jako Karty Grabowskiego. Akcji przyświeca motto: Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają. Uczniowie w szkołach na całym świecie organizują szereg inicjatyw, propagujących tabliczkę mnożenia. Przedsięwzięcie cieszy się dużą popularnością! W tym roku do akcji zgłosiło się 6,616 szkół z 29 krajów świata.
Obchody w naszej szkole.
Nasza szkolna społeczność, już nie pierwszy raz, chętnie przyłączyła się do kolejnej edycji święta. Szkoła otrzymała certyfikat upoważniający do organizowania akcji w szkole i mieście. Już w październiku rozpoczęły się przygotowania: dzieci z klas trzecich przystąpiły do konkursu o tytuł Mistrza Tabliczki Mnożenia, uzyskując świetne wyniki.
Tytuł Laureata zdobył Mateusz Rygulski z klasy 3a, który bezbłędnie obliczył 50 przykładów, a zajęło mu to tylko 2 minuty i 15 sekund.
I miejsce zajęli: Maja Iżycka 3a, Jan Bonowski 3a, Filip Sieczkowski 3c, Antoni Kubiak 3d, Gabriela Sokołowska 3d.
II miejsce zajęli: Maja Marcyjanik 3a, Kacper Trzaska 3a, Antonina Szustakowska 3b, Wojciech Biskup 3b, Adam Szustkiewicz 3c, Gabriel Tomaszewski 3c, Tymon Wikarjusz 3c, Aleksander Zdunik 3c, Damian Nowakowski 3d.
III miejsce zajęła Milena Siekierska z klasy 3d.
Dyplomy za udział odebrali Jan Szustakowski 3b, Mieszko Stelmach 3b, Nikodem Grygiel 3b oraz John Esclapez 3d. Gratulujemy!
Uczniowie klas trzecich na zajęciach kółka matematycznego wykonali plakaty z rymowankami o tabliczce mnożenia, którymi udekorowali szkolne korytarze. Przygotowali wesoły baner, pudełka, losy i tablicę informującą o głównych założeniach akcji. Ćwiczyli też przykłady podczas zabaw ruchowych ze skakankami. W dniu wydarzenia zawiązali patrole, które egzaminowały chętnych do zdobycia certyfikatu i tytułu Eksperta Tabliczki Mnożenia. Wszystko odbywało się pod opieką osoby dorosłej, koordynatora, który czuwał nad poprawnością przeprowadzanych egzaminów. Jeden patrol działał na terenie szkoły, młodsi uczniowie egzaminowali starszych kolegów, nauczycieli, dyrektorów szkoły, osoby z obsługi a także chętnych rodziców. Drugi patrol odwiedził pobliskie sklepy oraz MOK i tam przeprowadził egzaminy. W klasach starszych kolejny patrol zorganizował podczas przerw szereg gier i zabaw dydaktycznych, propagujących naukę tabliczki mnożenia. Dużą popularnością cieszyły się „Kubki”, „Muchy”, „Tabliczkowe kółko i krzyżyk”, „Domino z tabliczką mnożenia”, „Strażnicy tabliczki mnożenia” oraz „Tabliczkowe malowanki”. Łącznie młodzi egzaminatorzy wydali blisko 250 certyfikatów i odznak. Dzieląc się wrażeniami twierdzili, że zamiana ról, gdy jako młodsi sprawdzali starszych, była stresująca ale dla … dorosłych. Sami poczuli się niezwykle zmotywowani pełnieniem ważnej funkcji egzaminatora.
Podsumowanie akcji.
Nauka tabliczki mnożenia wcale nie musi być nudna, nie zawsze trzeba uczyć się przykładów na pamięć. Takie inicjatywy, jak Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia pokazują, że poprzez zabawę nauczymy się więcej. Młodzi egzaminatorzy mogli utrwalić swoją wiedzę, a zarazem przeżyć niezapomniane emocje podczas egzaminowania nauczyciela, rodzica czy dyrektora szkoły. Pozostali uczniowie zostali zachęceni do przypomnienia sobie przykładów w przyjemny, niecodzienny sposób. Dorośli mogli dać przykład dzieciom – pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w akcji i zapraszamy za rok.
Szkolni koordynatorzy: wychowawczynie klas 3, nauczyciele matematyki klas 4-8.