Spotkanie dla uczniów klas pierwszych w ramach projektu czytelniczego „W świecie kotów”.
W związku z Międzynarodowym Dniem Kota obchodzonym 17 lutego zorganizowałam zajęcia w bibliotece dla uczniów klas pierwszych. Wcześniej przygotowałam wystawę książek o kotach, jak również wystawę kotów (maskotek) przyniesionych przez uczniów w/w klas. W bibliotece znalazło się 47 pluszaków. Niektórzy uczniowie przynieśli nawet więcej niż jedną maskotkę.
W czwartek 15.02.2024 roku zaprosiłam do siebie uczniów z klas IA, IC i IE, zaś w piątek 16.02.2024 roku odwiedziły bibliotekę dzieci z klas IB i ID.
Przebieg spotkania.
Zajęcia rozpoczęły się zagadką, której rozwiązaniem było słowo „kotek”. Dzieci dowiedziały się, dlaczego zaprosiłam je na zajęcia poświęcone kotom. Zobaczyły pomnik kota, który można obejrzeć na żywo w Warszawie. Następnie przeprowadziłam w kole zabawę na powitanie. Trzymając pluszowego kota
i manipulując nim, wypowiedziałam rymowankę
„Miauczy kotek: miau, miau, miau.
Z dziećmi się przywitać chciał.”
Dzieci podawały sobie kotka z rąk do rąk, wypowiadając swoje imię i miaucząc.
Potem wysłuchały trzech zagadek, które bez problemu odgadły. Uczniowie z wolontariatu odczytali ciekawostki na temat kotów, zaprezentowali teatrzyk kamishibai B. Gabrat „Kotka Psotka” oraz czytali opisy kotów bajkowych – zadaniem dzieci było właściwe nazwanie kota i wskazanie go na ilustracji.
Przypomniałam uczniom o pięciu najbardziej znanych rasach kotów domowych. Potem przyglądaliśmy się dzikim kotom, nazywaliśmy je, wyszukiwaliśmy zwierzę niepasujące do pozostałych. Następnie w pięciu grupach dzieci układały przygotowane przeze mnie 12-elementowe puzzle. Wspólnie rozszyfrowywaliśmy znaczenie trzech kocich przysłów oraz sprawdzaliśmy spostrzegawczość – uczniowie wyszukiwali różnice, porównując obrazki z kotami. Prawidłowe odpowiedzi były nagradzane „małym co nieco”, czyli cukiereczkiem.
Na zakończenie spotkania każda klasa została uwieczniona na zdjęciu. Przekazałam wychowawczyniom do skserowania dla wszystkich uczniów kartę pracy „Mruczące wyzwania czytelnicze”. Dzieci otrzymają tę kartę do domu. Za codzienne czytanie przez 15 minut w nagrodę mają pokolorować wybranego przez siebie kotka. Gdy wszystkie kotki będą pokolorowane, przyniosą kartę do klasy, a wychowawczyni nagrodzi ich 6 punktami.
Do moich działań włączyła się również pani Małgorzata Woźniak – nauczycielka informatyki. Dla wszystkich osób, które przyniosły na wystawę kotki, wykonała wspólnie z uczniami za pomocą długopisów 3D kotki ukryte w sercu, za co jej bardzo serdecznie dziękuję. Zawsze mogę liczyć na jej pomoc i wsparcie.
Komisja w składzie: pani Małgorzata Woźniak, pani Teresa Bechcicka oraz pani Elżbieta Grzybowska wyróżniła grupę uczniów w następujących kategoriach przyniesionych maskotek:
- sympatyczna buźka – Choła Maja, Madej Maja, Dorozhuk Ilona, Brzozowska Maja, Łojszczyk Łucja
- najmniejszy kot – Wochniak Julia, Gołaszewski Ignacy
- największy kot – Kwiatkowska Zuzanna
- dziki kot – Bruździak Antoni, Jędral Maciej
- bajkowy kot – Kaniewska Milena
- kot-pacynka – Klepacz Michał
Te dzieci mogły jako pierwsze wybrać sobie przygotowane pod okiem pani Małgosi kotki. Wręczenie upominków, odebranie kotów-maskotek odbyło się w środę 28.02.2024 roku w bibliotece.
E. Grzybowska